Tarikh : 19
Mac 2012
Hari : Selasa
Masa : 5.20 petang – 6.20 petang
Kelas : 2A6
Bil. Pelajar :25 orang
Mata Pelajaran : Tilawah Al-Quran ( Membaca dan menghafaz surah Al-Kafirun )
Objektif :
i. Murid dapat membaca
ayat-ayat surah Al-Kafirun.
ii. Murid dapat menyusun ayat-ayat surah
Al-Kafirun.
iii. Murid
dapat menyusun potongan ayat surah Al-Kafirun.
iv. Murid dapat membaca mengikut hukum mad dalam
surah Al-Kafirun.
v. Murid
dapat mengesan dan menulis kalimah yang dibaca dengan bacaan panjang mengikut
harakat.
Pengetahuan Sedia Ada
: Murid telah mempelajari surah
Al-Kafirun dalam pengajaran pembelajaran yang lalu.
Konsep : Bersemangat
untuk mengamalkan bacaan surah
Al-Kafirun dalam solat.
Bahan : Surah A-Kafirun, kad imbasan, ICT
Nilai :
1. Bersungguh-sungguh
menghafaz surah Al-Kafirun.
2. Berazam
untuk menguasai hafazan dan bacaan yang baik..
3. Sentiasa
memelihara kebersihan diri dengan berwuduk sebelum membaca Al-Quran.
4. Berusaha
menghafaz surah-surah yang lain.
5. Banyak
menghafaz surah mencerdaskan minda..
Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
Set
Induksi
5
minit
|
Mengumpul
fokus dan minat murid terhadap pelajaran.
Mengaitkan
hasil soal jawab dengan isi pelajaran.
1)Apa
yang kamu lihat?
2)Bagaimana
dengan pakaian mereka?
|
Mengajak
murid bersama-sama membaca doa, mengucap dua kalimah Shahadah.
Bersoal
jawab, bertanya khabar.
Guru menunjukkan gambar pelajar-pelajar
menyertai sukan dan berpakaian menutup aurat.
Guru
menyoal pelajar berkaitan iman, dan Islam dan mengaitkan dengan tajuk
surah Al-Kafirun.
|
Murid
berdiri menjawab salam, membaca doa, mengucap dua kalimah shahadah,dan
menjawab pertanyaan guru dengan yakin, dan mesra.
|
Ketua kelas memainkan peranan
mengarahkan murid bangun dan berdiri
dengan penuh disiplin.
Guru
melakukan aktiviti membaca doa dan mengucap dua kalimah shahadah bersama
murid-murid.
|
Perkembangan
Langkah
1.
15
minit
|
(Aras1.)
Membaca
surah Al-Kafirun bersama-sama secara keseluruhan.
Membaca
ayat demi ayat.
Memberi
fokus kepada kepada kalimah bacan
panjang dan kalimah bacaan jelas.
|
Guru
memaparkan
Kad
ayat dan meminta murid mengulang sebutan bacaan.
Memperdengarkan
sebutan bacaan yang betul .
Guru
memilih salah seorang murid memegang kad ayat dan menampal di papan putih.
Guru
menyebut bacaan ayat dan meminta murid mengikut beramai-ramai
Latihtubi
membaca ayat dengan betul dan bertajwid.
|
Murid
mengikut guru menyebut bacaan ayat.
Murid yang dipilih memegang kad ayat dan
menunjukkan kepada semua pelajar.
Murid
yang memegang kad ayat membaca bersama-sama pelajar lain mengulang tiga kali.
Murid
menampal kad ayat di papan putih.
|
Guru
menayangkan slide kepada pelajar .
|
Langkah
2
20
minit
|
Aras 2
Menyusun
potongan ayat mengikut urutan yang betul.
Mengenalpasti
kalimah yang dibaca panjang dua harkat.
Mengenalpasti
kalimah dibaca panjang lima harkat,
Mengenalpasti
kalimah yang dibaca dengan sebutan jelas.
|
Guru
meminta murid membaca kalimah yang
ditunjukkan dalam kad imbasan.
Guru
menjemput seorang pelajar memegang kad imbasan dan menyebut kalimah yang
dipegangnya.
Guru
menggunakan kaedah latihtubi dan pengulangan kepada pelajar.
Guru
meminta pelajar menyebut kalimah yang ditunjukkan oleh rakan mereka.
Guru
menerangkan bacaan panjang dan bacaan sebutan jelas melalui kalimah yang di
tunjukkan.
|
Murid
membaca semula secara latih tubi perkara-perkara yang membatalkan wuduk
menggunakan kad-kad ayat.
Murid membaca kalimah yang ditunjukkan oleh rakan
mereka.
Murid
menyebut berulang kali kalimah yang ditunjukkan dengan sebutan yang fasih.
Murid
menjawab soalan guru mengenai kadar bacaan panjang bagi kalimah yang dibaca
oleh mereka.
Murid
menjawab soalan guru mengenai kadar bacaan panjang atau sebutan jelas bagi
kalimah yang dibaca oleh mereka.
|
Kad
ayat
Kad
potongan ayat.
|
Langkah
3
15
minit
|
Menyusun
potongan ayat dengan betul dan menjadi ayat yang sempurna.
|
Guru
meminta murid membaca ayat yang di pilih.
Guru
meminta murid memegang potongan ayat
dan menyuruh menunjukkan potongan ayat kepada murid lain
dan menyebutnya.
Guru
menyuruh seorang murid lain menyusun potongan mengikut susunan yang betul.
Guru
mengedarkan lampiran kepada murid-murid dan menerangkan apa yang perlu
mrid-murid lakukan utuk menjawab soalan yang terdapat dalam lampiran.
|
Murid
memberi respon dan jawapan terhadap soalan yang yang dikemukan oleh guru.
Murid megang kad potongan ayat lalu
menunjukkan kepada murid-murid lain sambil membaca potongan ayat yang
dipegangnya.
Murid
menyebut -ramai.
Seorang
murid diminta ke depan untuk menyusun kalimah menajdi ayat yang lengkap.
Murid
mendapatkan lampiran dan mengkelaskan
kalimah mengikut bilangan dua harkat dan lima harkat serta kalimah
bacaan jelas.
|
Kad potongan ayat.
Lembaran
kerja.
|
Penutup
5
minit
|
|
Guru
meminta murid menyebut semula bacaan ayat-ayat surah Al-Kafirun.
|
Murid membaca
surah A-Kafirun secara keseluruhannya beramai-ramai.
|
Aktiviti
dilakukan untuk penilaian semula dan pengukuhan serta diberi ganjaran.
|
Refleksi : Diakhir pelajaran, didapati murid boleh
mengingat bacaan surah A-Kafirun. Dalam aktiviti mengesan kalimah bacaan
panjang, guru perlu memberi penekanan yang lebih untuk membolehkan murid
menjawab soalan yang diberi. Murid perlu didamping secara individu untuk diberi
penerangan dan akhirnya murid dapat membuat latihan yang diberi oleh guru. Kurang puas hati dengan proses pengajaran dan
pembelajaran yang berlaku kerana pengndalian bahan ict bermasalah.
KOMPONEN 5 - SET BAHAN PENILAIAN.
Unit 1
1. Pilih
dan tuliskan kalimah yang dibaca 2 harkat, 5 harkat dan kalimah yang dibaca
dengan jelas.
2. Susun semula kalimah menjadi
ayat yang sempurna.